02. 02. 2023
Gre za enega najpomembnejših korakov davčne reforme EU, ki ne vpliva le na
evropska podjetja, temveč tudi na podjetja izven EU, ki poslujejo z EU.
Predlog ViDA vključuje obvezno
e-poročanje in poslovanje z e-računi za transakcije znotraj EU.
Transakcije znotraj EU se nanašajo na komercialne transakcije med različnimi
državami Evropske unije. Predlog zahteva spremembo Direktive o DDV 2006/112/ES,
izvedbene uredbe 282/2011 in Uredbe 904/2010 o upravnem sodelovanju in boju
proti goljufijam na področju DDV.
Predlog obravnava tri ločena področja:
- Obveznosti digitalnega poročanja o DDV in izdajanja
e-računov
- Obravnavanje DDV za modele digitalnih platform
- Uvedba enotne registracije za DDV v vseh državah
članicah
V nadaljevanju so povzete ključne vsebine povezane z novimi obveznosti
digitalnega poročanja o DDV in izdajanje e-računov.
Na področju e-računov
so spremembe usmerjene v enostavnejše in bolj usklajeno poslovanje z e-računi:
- E-računi
postajajo privzeti način za izdajo računov
- Definicija elektronskega računa bo usklajena z
definicijo, ki se uporablja pri javnem naročanju v Direktivi 2014/55 in bo
vključevala samo
strukturirane elektronske račune. Nestrukturirane
elektronske oblike, kot je PDF, se tudi z davčnega vidika ne bodo več
štele za elektronske račune.
- Odpravljena bo zahteva
po soglasju stranke za prejem e-računov.
- Na račune bodo dodani podatkovni elementi vezani na
plačilo računa
- Ukinjajo
se zbirni računi
- Državam članicam ne bo več potrebno zaprositi za
odstopanje, v kolikor bodo želele uvesti obvezne B2B e-račune.
Za vse B2B
transakcije znotraj EU bo obvezno digitalno poročanje, pri
čemer se bodo podatki poročali centralni zbirki podatkov:
- Zahteve za digitalno poročanje bodo uvedene za B2B
transakcije znotraj EU, pri čemer ne bo nobenih pragov ali izjem. Vsi dobavitelji in kupci bodo
morali posredovati podatke o računu svoji lokalni davčni upravi najpozneje
dva delovna dneva po izdaji računa. Davčni organ vsake
države članice bo podatke posredoval v centralno bazo podatkov.
- Za podatkovne elemente in obliko poročanja bo
uporabljen evropski
semantični standard za e-račun EN16931, za poročanje pa bo
uporabljen le omejen nabor podatkov na računu in ne celoten e-račun.
- Izdaja
e-računov za B2B transakcije znotraj EU bo obvezna, s čimer bo olajšano
samo poročanje.
- Zahteva za poročanje bo nadomestila trenutna rekapitulacijska poročila.
Zahteve za digitalno
poročanje domačih transakcij ostaja neobvezno za države članice:
- Države članice bodo sicer imele možnost uvesti zahtevo
po digitalnem poročanju tudi za domače transakcije, vendar bodo o
morebitni uvedbi odločale same. To področje je bilo že sedaj v
pristojnosti držav članic, Evropska komisija pa si želi to področje
uskladiti in harmonizirati na način, da držav članic ne sili v uvedbo.
- V
kolikor bo država članica uvedla zahteve za digitalno poročanje za domače
transakcije, bo za ta obseg poslovanja obvezna tudi izdaja e-računov.
- Lokalni
sistem bo moral zagotavljati interoperabilnost z EU sistemom na ravni
podatkov.
Digitalno poročanje domačih transakcij mora uporabljati nabor podatkov
evropskega semantičnega standarda za e-račun (EN16931). Ta zahteva bo za
novo uvedene lokalne informacijske sisteme veljala takoj, medtem ko se
bodo morali obstoječi lokalni informacijski sistemi v državah članicah
prilagoditi tem zahtevam najkasneje do 2028.
- Državam članicam ni treba zagotoviti vnaprej
izpolnjenih obračunov DDV.
Način izmenjave
podatkov na tehnični ravni ne bo reguliran:
- Evropska komisija se je v tej fazi odločila, da ne bo
predlagala regulacije o tehničnem načinu izmenjave podatkov, ki se
poročajo davčnim organom. Izbira načina izmenjave podatkov je prepuščen
državam članicam.
- Razlog za to odločitev je zato, ker gre za tehnično
vprašanje in da bi razprava upočasnila postopek objave tega predloga.
Pričakuje pa se, da bo tudi ta del Evropska komisija v prihodnosti
opredelila.
Kdaj bo predlog »DDV
v digitalni dobi« stopil v veljavo?
Pred začetkom veljavnosti morata predlog formalno sprejeti še Svet Evropske
unije in Evropski parlament. V primeru takšnih zadev, kot so davki, postopek
sprejema zahteva soglasje med vsemi državami članicami.
Številne države članice že razmišljajo o uvedbi stalnega nadzora nad
transakcijami (CTC) in so z uvedbo čakale na ta predlog Evropske komisije.
Zanimivo bo videti ali bodo države počakale do sprejema končne verzije EU
zakonodaje, ali bodo svoje uvedbe nadaljevale na podlagi določitev v tem
predlogu zakonodaje. Zanimivo je tudi dejanje Nemčije, ki je le nekaj dni pred
prvotno najavo objave predloga (16.11.2022) vložila zahtevek za odstopanje od
sedanje direktive o DDV, glede uvedbe izdajanja e-računov.
Javno posvetovanje na objavljen predlog bo predvidoma do 8.2.2023 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13186-VAT-in-the-digital-age_en